Parts i classficaciò dels tipus de lletres
Les lletres, tot i que a nosaltres ens semblin simples caràcters que podem crear a un bligraf o amb l'ordinador como si res, tenen unes parts que les caracteritzen i que a partir d'aquí les classifquem.Parts
-Esquelet: És la part que forma la lletra en si, la invariable(o practicament invarible como ja veurem desprès).
-Remats: son unes terminacions que té la cama i fa que el llegir cansi menys la vista.
-Cames: Bé, intenetem imaginar el que serien les cames, les terminacions de la lletra.
-Anell: Una forma casi circular o perfectament circular que compón la lletra i que amb aquest s'hi forma l'ull.
-Hombro o arc: Doncs és la corba o corbes que acaben formant l'anell.
Les lletres ben fetes han de tenir una mida justa, i això ho fem amb les "linies imaginaries":
_______________________________________________________
tope o maxim de la cama.(ascendent)
_______________________________________________________
tope o màxim de la lletra en caixa alta (majúscula)
_______________________________________________________
punt base, doncs aqui es on s 'apoyen les lletres.
_______________________________________________________
tope o màxim de la cama.(descendent)
_______________________________________________________
Les majùscules sempre ocupen totes el mateix espai, desde el punt base fins a la línia alta de el tope de caixa alta.
Segons com sigui la part d'una lletra la podem classificar de varies maneres, aqui en tenim dos tipus de classificaciò:
·Françoise Thibaudau: Les va classificar en 6 grups.
-Romana antiga: Ja que és la que els romans picaven sobre la pedra, és la que té uns remats arrodonits i mès aviat gruixuts, traços mès ovalats, i arcs mès gruixuts.
filete i barra
Rasgo ascendente
Asta
Travesaño
Rasgo descendente
Ull
Braç
Pierna
Rematada o Serif.- És un element ornamrntal que contenen alguns caràcteres al final de l´asta. Serveix per a distingir el diferents estils tipogràfics.
Anell.- Es un traç o hasta corba tancada que conté en el interior un espai cridat ull o blanc intern.
Hombro o arc.- És un traç corb obert de la lletra. no té gens en comuna amb la part del tipus cridada de la mateixa manera.
Lìneas imaginàries:
•Lìnea de ascendente
•Altura mayùscula.- sempre estan en a lìnea base.
•Lìnea mitja.- es quella que putja els caràctes
•Lìnea base
•Lìnae de descendente
Estils
És la clasificació dels caràcteres atentament als trets formals com les astes.
•Romana: antiga, moderna.
La romana antiga es identifica en el traç és més gros y la romana moderna els traços son més fi y el remat es més cuadrat
•Romana: antiga, moderna.
La romana antiga es identifica en el traç és més gros y la romana moderna els traços son més fi y el remat es més cuadrat
Egipcia
És un estils poc empleat. De vegades és utilizat en obres tècniques, cartells publicitaris, anuncis de prensa , etc els trazos son més rectes i uniformes, els terminals quadrats.
Palosec
És un estils que no es recomena utilitzar en textos llargs, és a dir, en obres de lesctura continuada ja que pot resultar pesada. Es caracterizada per: no tenen adoms ni terminals, els traços de grossor uniforme, no te remat.
Caracters d´escrptura
Se solen utilitzar per anuncios, impresoss comercials,etc. Les seves caracteristiques : poden contenir trets d´unió entre caracters, imiten la cal.ligrafia dels manutcrits o la lletramanual.
Caràters de fantasia
És poden utilitzar al començament d´un capitol, secció, etc com element decoratiu. Contenen gran quantitat d´adorns, com poden ser ombres, contorns, etc.
CLASIFICACIONS TIPOGRAFICS
(Maximilian Vox (1953- 1964)
Maximilian Vox - Humanes
•Adobe Jenson
Maximilian Vox - Garaldes
•Garamond
Maximilian Vox - Reals
•Garamond
Maximilian Vox - Reals
•Baskerville
Maximilian Vox - Didones
•Bodoni
Maximilian Vox - Mecànicas
•Rockwell
Maximilian Vox - Lineals
•Grotesques:Akzident Grotesk
•Neo-Grotesques: Helvetica
•Geimétricas: Futura
•Humanistica: Gill Sans
Maximilian Vox - Incisas
•Perpetua
Maximilian Vox - De escriptura
•Mistral
Maximilian Vox - Manual
•Banco
•Adobe Jenson
Maximilian Vox - Garaldes
•Garamond
Maximilian Vox - Reals
•Garamond
Maximilian Vox - Reals
•Baskerville
Maximilian Vox - Didones
•Bodoni
Maximilian Vox - Mecànicas
•Rockwell
Maximilian Vox - Lineals
•Grotesques:Akzident Grotesk
•Neo-Grotesques: Helvetica
•Geimétricas: Futura
•Humanistica: Gill Sans
Maximilian Vox - Incisas
•Perpetua
Maximilian Vox - De escriptura
•Mistral
Maximilian Vox - Manual
•Banco
Els diferents clasificacións tipogràfiques
Anatomia de la letra:
Thibaudeau (1920 -1924): romana antiga, moderna, egipcia, palosec, escriptura, fantasia.
Vox - Atypl (1953 -1962): humana, garalda, real, didona, macana, lineal, incisa, escripta, manual.
Novarese (1958): veneciana, de transició, bodoniana. egipcia, lineal, lapidaria, manuscrita, madieval, adornada, fantasia.
Pellitteri (1963): curviforma, degradada, contrastada, rectiforma, lineal, anguliforme, manuscrita, gótica, adornada, fantasia.
Alessandrini (1979): clavienne, filextre, emparette, simplice, romana, unicial, gestual caligràfica, gòtic, exotipo, etc.
Thibaudeau (1920 -1924): romana antiga, moderna, egipcia, palosec, escriptura, fantasia.
Vox - Atypl (1953 -1962): humana, garalda, real, didona, macana, lineal, incisa, escripta, manual.
Novarese (1958): veneciana, de transició, bodoniana. egipcia, lineal, lapidaria, manuscrita, madieval, adornada, fantasia.
Pellitteri (1963): curviforma, degradada, contrastada, rectiforma, lineal, anguliforme, manuscrita, gótica, adornada, fantasia.
Alessandrini (1979): clavienne, filextre, emparette, simplice, romana, unicial, gestual caligràfica, gòtic, exotipo, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada