dijous, 4 de desembre del 2008

DINFERENCIADORS DELS CARÁCTERS

Parts i classficaciò dels tipus de lletres

Les lletres, tot i que a nosaltres ens semblin simples caràcters que podem crear a un bligraf o amb l'ordinador como si res, tenen unes parts que les caracteritzen i que a partir d'aquí les classifquem.

Parts
-Esquelet: És la part que forma la lletra en si, la invariable(o practicament invarible como ja veurem desprès).
-Remats: son unes terminacions que té la cama i fa que el llegir cansi menys la vista.
-Cames: Bé, intenetem imaginar el que serien les cames, les terminacions de la lletra.
-Anell: Una forma casi circular o perfectament circular que compón la lletra i que amb aquest s'hi forma l'ull.
-Hombro o arc: Doncs és la corba o corbes que acaben formant l'anell.

Les lletres ben fetes han de tenir una mida justa, i això ho fem amb les "linies imaginaries":

_______________________________________________________
tope o maxim de la cama.(ascendent)
_______________________________________________________
tope o màxim de la lletra en caixa alta (majúscula)
_______________________________________________________
punt base, doncs aqui es on s 'apoyen les lletres.
_______________________________________________________
tope o màxim de la cama.(descendent)
_______________________________________________________

Les majùscules sempre ocupen totes el mateix espai, desde el punt base fins a la línia alta de el tope de caixa alta.

Segons com sigui la part d'una lletra la podem classificar de varies maneres, aqui en tenim dos tipus de classificaciò:

·Françoise Thibaudau: Les va classificar en 6 grups.

-Romana antiga: Ja que és la que els romans picaven sobre la pedra, és la que té uns remats arrodonits i mès aviat gruixuts, traços mès ovalats, i arcs mès gruixuts.
filete i barra
Rasgo ascendente
Asta
Travesaño
Rasgo descendente
Ull
Braç
Pierna
Rematada o Serif.- És un element ornamrntal que contenen alguns caràcteres al final de l´asta. Serveix per a distingir el diferents estils tipogràfics.
Anell.- Es un traç o hasta corba tancada que conté en el interior un espai cridat ull o blanc intern.
Hombro o arc.- És un traç corb obert de la lletra. no té gens en comuna amb la part del tipus cridada de la mateixa manera.

Lìneas imaginàries:
•Lìnea de ascendente
Altura mayùscula.- sempre estan en a lìnea base.
Lìnea mitja.- es quella que putja els caràctes
•Lìnea base
•Lìnae de descendente

Estils
És la clasificació dels caràcteres atentament als trets formals com les astes.
•Romana: antiga, moderna.
La romana antiga es identifica en el traç és més gros y la romana moderna els traços son més fi y el remat es més cuadrat


Egipcia
És un estils poc empleat. De vegades és utilizat en obres tècniques, cartells publicitaris, anuncis de prensa , etc els trazos son més rectes i uniformes, els terminals quadrats.

Palosec
És un estils que no es recomena utilitzar en textos llargs, és a dir, en obres de lesctura continuada ja que pot resultar pesada. Es caracterizada per: no tenen adoms ni terminals, els traços de grossor uniforme, no te remat.
Caracters d´escrptura
Se solen utilitzar per anuncios, impresoss comercials,etc. Les seves caracteristiques : poden contenir trets d´unió entre caracters, imiten la cal.ligrafia dels manutcrits o la lletramanual.

Caràters de fantasia
És poden utilitzar al començament d´un capitol, secció, etc com element decoratiu. Contenen gran quantitat d´adorns, com poden ser ombres, contorns, etc.

CLASIFICACIONS TIPOGRAFICS

(Maximilian Vox (1953- 1964)

Maximilian Vox - Humanes

•Adobe Jenson

Maximilian Vox - Garaldes

•Garamond

Maximilian Vox - Reals

•Garamond

Maximilian Vox - Reals

•Baskerville

Maximilian Vox - Didones

•Bodoni

Maximilian Vox - Mecànicas

•Rockwell

Maximilian Vox - Lineals

•Grotesques:Akzident Grotesk

•Neo-Grotesques: Helvetica

•Geimétricas: Futura

•Humanistica: Gill Sans


Maximilian Vox - Incisas

•Perpetua

Maximilian Vox - De escriptura

•Mistral

Maximilian Vox - Manual

•Banco

Els diferents clasificacións tipogràfiques

Anatomia de la letra:

Thibaudeau (1920 -1924): romana antiga, moderna, egipcia, palosec, escriptura, fantasia.
Vox - Atypl (1953 -1962): humana, garalda, real, didona, macana, lineal, incisa, escripta, manual.
Novarese (1958): veneciana, de transició, bodoniana. egipcia, lineal, lapidaria, manuscrita, madieval, adornada, fantasia.
Pellitteri (1963): curviforma, degradada, contrastada, rectiforma, lineal, anguliforme, manuscrita, gótica, adornada, fantasia.
Alessandrini (1979): clavienne, filextre, emparette, simplice, romana, unicial, gestual caligràfica, gòtic, exotipo, etc.